Cztery miesiące, praca zmianowa 24/7, setki godzin spawania i ani jednej poprawki. Tak wyglądał udział naszej firmy w budowie tunelu kolejowego w Pisarzowej. Przygotowaliśmy do działania maszyny TBM, w tym gigantyczną „Jadwigę” (90 metrów, 2500 ton, 10,46 m średnicy tarczy), która drąży najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, będący częścią najszybciej postępującej inwestycji kolejowej w Europie.
W sercu Małopolski, pod wzgórzami Pisarzowej, pracują dwie niezwykłe maszyny – TBM „Jadwiga” i TBM „Kinga”. Choć różnią się rozmiarami i zadaniami, obie są kluczowe dla powstania nowoczesnego tunelu kolejowego na trasie Kraków – Nowy Sącz.
Obie maszyny zostały zamówione specjalnie na potrzeby tej inwestycji i wyprodukowane przez renomowaną firmę CRCHI. A my mieliśmy zaszczyt je przygotować – to właśnie nasze zespoły odpowiadały za nadzór nad montażem i spawaniem kluczowych elementów, które dziś pracują pod ziemią z milimetrową precyzją.
Projekt jest częścią modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, a jego łączny koszt to ponad 1,5 miliarda złotych. Prace prowadzi konsorcjum Budimex – Gülermak na zlecenie inwestora, PKP PLK.
Generalny Wykonawca zlecił nam wykonanie nadzoru jakościowego przy montażu dwóch specjalnie zamówionych maszyn TBM wyprodukowanych przez chińską firmę CRCHI:
Drążenie tunelu odbywa się przy prędkości ok. 15 m na dobę, a obudowa powstaje z prefabrykowanych pierścieni złożonych z pięciu betonowych segmentów, z których każdy waży do 3,5 tony. Wg zapewnień inwestora, czyli PKP PLK jest to najszybciej postępująca inwestycja kolejowa w Europie, stąd Generalny Wykonawca ma bardzo krótki termin na wykonanie inwestycji.
W ramach współpracy z Generalnym Wykonawcą zapewniliśmy:
Z uwagi na bardzo krótki czas realizacji kontraktu oraz tryb pracy 24/7, w projekt zaangażowanych było 9 inspektorów z naszej firmy.
Rozpoczęliśmy od wdrożenia dedykowanej technologii spawania, która miała skrócić czas montażu, a jednocześnie zapewnić najwyższą jakość.
Najgrubsze spoiny miały grubość 120 mm i wymagały pełnego przetopu. Kluczowe znaczenie miała również precyzja – tolerancja płaskości tarczy narzucona przez producenta wynosiła ±3 mm, a dzięki opracowanemu przez nas planowi spawania uzyskaliśmy dokładność ±1 mm.
W trakcie montażu kontrolowaliśmy m.in.:
Nasze działania przyniosły mierzalne korzyści dla Generalnego Wykonawcy:
✅ Wszystkie spoiny zostały zaakceptowane bez poprawek – co przy takich rozmiarach i warunkach jest rzadkością,
✅ czas montażu tarczy skrócono z planowanych 2 miesięcy do 6 tygodni,
✅ osiągnięto dokładność wykonania znacznie przekraczającą wymagania producenta,
✅ udało się dotrzymać harmonogramu budowy tunelu, co było kluczowe dla tzw. kamienia milowego inwestycji (IRD – Interim Rail Delivery).
Za nami miesiące intensywnej pracy, w której liczyła się każda godzina i każdy milimetr. Zero poprawek, skrócony czas montażu i jakość, która pozwoliła rozpocząć drążenie tunelu zgodnie z planem. Cieszymy się, że mieliśmy udział w rekordowej inwestycji kolejowej – zarówno pod względem tempa, jak i długości tunelu.
Potrzebujesz nadzoru inwestorskiego nad swoją budową? A może potrzebujesz audytu lub inspekcji? Z nami Twoja inwestycja też nabierze tempa.
W 2024 jeden z naszych stałych usługobiorców, firma CHROMOSTAL z Tryńczy wykonywała niezwykle ciekawy projekt budowy stalowej iglicy największego budynku mieszkalnego w Polsce, czyli Olszynki Park w Rzeszowie.
Iglicę budynku zaprojektowano z rur okrągłych ze stali gatunku S355J2H. Dzięki naszej pomocy firma CHROMOSTAL uzyskała niezbędną kwalifikowaną technologię spawania potwierdzoną certyfikatem WPQR. W skład naszej usługi wchodziło wykonanie badań technologii spawania w naszym laboratorium PLT oraz zatwierdzenie technologii spawania WPQR w jednostce certyfikującej.
Sam budynek Olszynki Park w Rzeszowie ma 41 pięter i łącznie z iglicą mierzy 220 metrów wysokości. Montaż iglicy odbywał się dwuetapowo. W pierwszym etapie iglicę montowano przy użyciu najwyższego żurawia w Polsce. Ze względu na wysokość prac drugi etap montażu odbywał się z pomocą specjalnego śmigłowca, który wznosił do góry ostatnie elementy konstrukcyjne iglicy.
Możesz zobaczyć jak to wyglądało na tym filmie:
Gratulujemy ekipie montażowej z firmy CHROMOSTAL za niezwykle udaną realizację, która przebiegła bez najmniejszego problemu od produkcji po sam montaż.
Naszym zadaniem na tym obiekcie był nadzór nad spawaniem kanałów spalin od wylotu z kotła do reaktora SCR, które w całości wykonane są ze stali 16Mo3 oraz częściowo wzmocnione stalą trudnościeralną Creusabro®4800. Zadanie realizowaliśmy dla firmy Steinmueller Babcock Montaż.
W składa usługi wchodziło:
Gratulacje dla całej ekipy montażowej firmy SBM, która wykonała niezwykle trudną realizację. Na szczególną uwagę zasługuje montaż samego kanału do kotła energetycznego, który odbywał się na wysokości 120 m, w styczniu przy mrozie sięgającym -20 stopni Celsjusza.
LAVASTER Sp. z o.o. to wiodący producent kominów przemysłowych ze stali oraz nasz stały klient, który korzysta z naszej usługi abonamentu spawalniczego już od 2015 r., czyli od początku istnienia firmy. Żeby legalnie działać i zaistnieć na rynku stalowych konstrukcji budowlanych firma LAVASTER musiała wdrożyć i certyfikować system zakładowej kontroli produkcji wg normy EN 1090-1 (klasa EXC3) oraz wdrożyć wymagania normy EN ISO 3834-2 i od tego zadania zaczęła się nasza stała współpraca, która trwa do dzisiaj.
Obecnie w ramach abonamentu spawalniczego dla firmy LAVASTER wykonujemy:
LAVASTER w 2024 realizuje projekt budowy dwóch przewodów spalinowych komina na potrzeby EC Siekierki w Warszawie. Naszym zadaniem przy realizacji tego zadania było opracowanie technologii spawania stali dupleks gatunku 1.4462. Przy opracowywaniu technologii spawania musieliśmy uwzględnić wymóg dodatkowych badań korozyjności wg standardu ASME G48 method A oraz badań mikroskopowych z określeniem zawartości ferrytu delta na poziomie 30÷70% w spoinie, oraz 40-60% w strefie wpływu ciepła.
Dodatkowym wyzwaniem były gabaryty samej konstrukcji kanałów, których projekt zakładał budowę dwóch przewodów spalinowych z blachy grubości 6 mm od przekroju kołowego po przekrój eliptyczny, każdy o długości około 170 m. Aby wykonać tak wymagającą konstrukcję opracowaliśmy łącznie 7 technologii spawania z zatwierdzeniem WPQR oraz certyfikacją spawaczy w jednostce notyfikowanej dla następujących metod spawania:
Opracowane przez nas technologie spawania stali dupleks były kluczowe dla klienta w kontekście spełnienia wysokich wymagań jakościowych postawionych przez Inwestora.
Szczególnie ważnym aspektem tego zlecenia była odpowiednia odporność korozyjna złącz spawanych przewodu komina mających bezpośredni kontakt ze spalinami z kotła energetycznego. Dzięki naszej pomocy LAVASTER spełnił wszystkie wymagania kontraktowe i wzorowo zrealizował ten bardzo trudny projekt.
„Szczerze polecam współpracę z firmą Nova Investa. Budowa tak dużych kominów wiąże się z tym, że trzeba spełnić wypróbowane wymogi jakościowe. Dzięki współpracy, mam pewność, że moja firma spełnia wszystkie wymagania kontraktowe. Zawsze mogę liczyć na to, że jeśli pojawią się trudności, inspektor przyjdzie i wszystko naprostuje”. W każdej chwili mogę liczyć na wsparcie.”
Marcin Wach – Prezes Zarządu firmy Lavaster
W październiku 2016 jako nadzór spawalniczy braliśmy udział w wymianie rur przegrzewaczy kotła w spalarni śmieci AEB Amsterdam. W ciągu 5 tygodni zostało wykonanych i w 100% zbadanych metodą RT prawie 2000 złącz. Realizacja ta była bardzo ciekawa ze względu na zastosowane materiały – rury na stali16Mo3 pokryte były napoiną (cladding) ze stopu niklu Inconel 625. Takie rozwiązanie stosuje się dla materiałów pracujących w agresywnym środowisku spalin jakie niewątpliwie występuje w spalarni śmieci.