Realizacje, Archiwa: Realizacje

Cztery miesiące, praca zmianowa 24/7, setki godzin spawania i ani jednej poprawki. Tak wyglądał udział naszej firmy  w budowie tunelu kolejowego w Pisarzowej. Przygotowaliśmy do działania maszyny TBM, w tym gigantyczną „Jadwigę” (90 metrów, 2500 ton, 10,46 m średnicy tarczy), która drąży najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, będący częścią najszybciej postępującej inwestycji kolejowej w Europie.

Poznajcie Jadwigę i Kingę – stalowe siostry z Pisarzowej

W sercu Małopolski, pod wzgórzami Pisarzowej, pracują dwie niezwykłe maszyny – TBM „Jadwiga” i TBM „Kinga”. Choć różnią się rozmiarami i zadaniami, obie są kluczowe dla powstania nowoczesnego tunelu kolejowego na trasie Kraków – Nowy Sącz.

Obie maszyny zostały zamówione specjalnie na potrzeby tej inwestycji i wyprodukowane przez renomowaną firmę CRCHI. A my mieliśmy zaszczyt je przygotować – to właśnie nasze zespoły odpowiadały za nadzór nad montażem i spawaniem kluczowych elementów, które dziś pracują pod ziemią z milimetrową precyzją.

Projekt jest częścią modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, a jego łączny koszt to ponad 1,5 miliarda złotych. Prace prowadzi konsorcjum Budimex – Gülermak na zlecenie inwestora, PKP PLK.

 

Zadanie: spawanie elementów tarczy i osłony głowicy maszyn TBM

Generalny Wykonawca zlecił nam wykonanie nadzoru jakościowego przy montażu dwóch specjalnie zamówionych maszyn TBM wyprodukowanych przez chińską firmę CRCHI:

Drążenie tunelu odbywa się przy prędkości ok. 15 m na dobę, a obudowa powstaje z prefabrykowanych pierścieni złożonych z pięciu betonowych segmentów, z których każdy waży do 3,5 tony. Wg zapewnień inwestora, czyli PKP PLK jest to najszybciej postępująca inwestycja kolejowa w Europie, stąd Generalny Wykonawca ma bardzo krótki termin na wykonanie inwestycji.

 

Zakres naszych prac – technologia, nadzór, badania

W ramach współpracy z Generalnym Wykonawcą zapewniliśmy:

Praca pod presją czasu – zespół 9 inspektorów i stalowa precyzja

Z uwagi na bardzo krótki czas realizacji kontraktu oraz tryb pracy 24/7, w projekt zaangażowanych było 9 inspektorów z naszej firmy.
Rozpoczęliśmy od wdrożenia dedykowanej technologii spawania, która miała skrócić czas montażu, a jednocześnie zapewnić najwyższą jakość.
Najgrubsze spoiny miały grubość 120 mm i wymagały pełnego przetopu. Kluczowe znaczenie miała również precyzja – tolerancja płaskości tarczy narzucona przez producenta wynosiła ±3 mm, a dzięki opracowanemu przez nas planowi spawania uzyskaliśmy dokładność ±1 mm.

W trakcie montażu kontrolowaliśmy m.in.:

Efekty? Bez poprawek, szybciej niż zakładano, z gwarancją jakości

Nasze działania przyniosły mierzalne korzyści dla Generalnego Wykonawcy:

✅ Wszystkie spoiny zostały zaakceptowane bez poprawek – co przy takich rozmiarach i warunkach jest rzadkością,
✅ czas montażu tarczy skrócono z planowanych 2 miesięcy do 6 tygodni,
✅ osiągnięto dokładność wykonania znacznie przekraczającą wymagania producenta,
✅ udało się dotrzymać harmonogramu budowy tunelu, co było kluczowe dla tzw. kamienia milowego inwestycji (IRD – Interim Rail Delivery).

 

Nadzór inwestorski- z nami Twoja inwestycja też nabierze tempa.

Za nami miesiące intensywnej pracy, w której liczyła się każda godzina i każdy milimetr. Zero poprawek, skrócony czas montażu i jakość, która pozwoliła rozpocząć drążenie tunelu zgodnie z planem. Cieszymy się, że mieliśmy udział w rekordowej inwestycji kolejowej – zarówno pod względem tempa, jak i długości tunelu.

Potrzebujesz nadzoru inwestorskiego nad swoją budową? A może potrzebujesz audytu lub inspekcji?  Z nami Twoja inwestycja też nabierze tempa.

Skontaktuj się z nami!

W 2024 jeden z naszych stałych usługobiorców, firma CHROMOSTAL z Tryńczy wykonywała niezwykle ciekawy projekt budowy stalowej iglicy największego budynku mieszkalnego w Polsce, czyli Olszynki Park w Rzeszowie. 

Co wchodziło w skład naszej usługi?

Iglicę budynku zaprojektowano z rur okrągłych ze stali gatunku S355J2H. Dzięki naszej pomocy firma CHROMOSTAL uzyskała niezbędną kwalifikowaną technologię spawania potwierdzoną certyfikatem WPQR. W skład naszej usługi wchodziło wykonanie badań technologii spawania w naszym laboratorium PLT oraz zatwierdzenie technologii spawania WPQR w jednostce certyfikującej.

Olszynki Park – jak zamontowano iglicę?

Sam budynek Olszynki Park w Rzeszowie ma 41 pięter i łącznie z iglicą mierzy 220 metrów wysokości. Montaż iglicy odbywał się dwuetapowo. W pierwszym etapie iglicę montowano przy użyciu najwyższego żurawia w Polsce. Ze względu na wysokość prac drugi etap montażu odbywał się z pomocą specjalnego śmigłowca, który wznosił do góry ostatnie elementy konstrukcyjne iglicy.

Możesz zobaczyć jak to wyglądało na tym filmie:

 

Gratulujemy ekipie montażowej z firmy CHROMOSTAL za niezwykle udaną realizację, która przebiegła bez najmniejszego problemu od produkcji po sam montaż.

 

W latach 2016-2018 byliśmy obecni na budowie jednej z największych inwestycji w historii polskiej energetyki w Elektrowni Jaworzno. Nowo powstający blok energetyczny osiągnął moc 910MW i dzięki temu zastąpi stare instalacje niespełniające obecnych wymogów stawianych przez przepisy Unii Europejskiej

Jakie było nasze zadanie?

Naszym zadaniem na tym obiekcie był nadzór  nad spawaniem kanałów spalin od wylotu z kotła do reaktora SCR, które w całości wykonane są ze stali 16Mo3 oraz częściowo wzmocnione stalą trudnościeralną Creusabro®4800. Zadanie realizowaliśmy dla firmy Steinmueller Babcock Montaż.

Co wchodziło w skład naszych usług?

W składa usługi wchodziło:

Gratulacje dla całej ekipy montażowej firmy SBM, która wykonała niezwykle trudną realizację. Na szczególną uwagę zasługuje montaż samego kanału do kotła energetycznego, który odbywał się na wysokości 120 m, w styczniu przy mrozie sięgającym -20 stopni Celsjusza.

Od 9 lat sprawujemy nadzór spawalniczy (w ramach usługi abonamentu spawalniczego) dla firmy Lavaster. To właśnie oni odpowiadają za realizacje największych kominów w Polsce, np. dla Elektrociepłowni Siekierki w Warszawie czy spalarni śmieci w Olsztynie. Zobacz, w jaki sposób nasza firma współpracuje na co dzień!

 

Czego potrzebował Lavaster?

LAVASTER Sp. z o.o. to wiodący producent kominów przemysłowych ze stali oraz nasz stały klient, który korzysta z naszej usługi abonamentu spawalniczego już od 2015 r., czyli od początku istnienia firmy. Żeby legalnie działać i zaistnieć na rynku stalowych konstrukcji budowlanych firma LAVASTER musiała wdrożyć i certyfikować system zakładowej kontroli produkcji wg normy EN 1090-1 (klasa EXC3) oraz wdrożyć wymagania normy EN ISO 3834-2 i od tego zadania zaczęła się nasza stała współpraca, która trwa do dzisiaj.

Co robimy dla firmy Lavaster?

Obecnie w ramach abonamentu spawalniczego dla firmy LAVASTER wykonujemy:

Nad jakim projektem obecnie pracujemy?

LAVASTER w 2024 realizuje projekt budowy dwóch przewodów spalinowych komina na potrzeby EC Siekierki w Warszawie. Naszym zadaniem przy realizacji tego zadania było opracowanie technologii spawania stali dupleks gatunku 1.4462. Przy opracowywaniu technologii spawania musieliśmy uwzględnić wymóg dodatkowych badań korozyjności wg standardu ASME G48 method A oraz badań mikroskopowych z określeniem zawartości ferrytu delta na poziomie 30÷70% w spoinie, oraz 40-60% w strefie wpływu ciepła.

Dodatkowym wyzwaniem były gabaryty samej konstrukcji kanałów, których projekt zakładał budowę dwóch przewodów spalinowych z blachy grubości 6 mm od przekroju kołowego po przekrój eliptyczny, każdy o długości około 170 m. Aby wykonać tak wymagającą konstrukcję opracowaliśmy łącznie 7 technologii spawania z zatwierdzeniem WPQR oraz certyfikacją spawaczy w jednostce notyfikowanej dla następujących metod spawania:

  1. 121 – zmechanizowane spawanie łukiem krytym
  2. 135 – spawanie półautomatyczne
  3. 135 – spawanie zmechanizowane
  4. 141 – spawanie ręczne

Jakie korzyści odniósł Lavaster z naszej współpracy?

Opracowane przez nas technologie spawania stali dupleks były kluczowe dla klienta w kontekście spełnienia wysokich wymagań jakościowych postawionych przez Inwestora.

Szczególnie ważnym aspektem tego zlecenia była odpowiednia odporność korozyjna złącz spawanych przewodu komina mających bezpośredni kontakt ze spalinami z kotła energetycznego. Dzięki naszej pomocy LAVASTER spełnił wszystkie wymagania kontraktowe i wzorowo zrealizował ten bardzo trudny projekt.

Zobacz co o nas mówi sam szef firmy!

„Szczerze polecam współpracę z firmą Nova Investa. Budowa tak dużych kominów wiąże się z tym, że trzeba spełnić wypróbowane wymogi jakościowe. Dzięki współpracy, mam pewność, że moja firma spełnia wszystkie wymagania kontraktowe. Zawsze mogę liczyć na to, że jeśli pojawią się trudności, inspektor przyjdzie i wszystko naprostuje”. W każdej chwili mogę liczyć na wsparcie.”

Marcin Wach – Prezes Zarządu firmy Lavaster

W październiku 2016 jako nadzór spawalniczy braliśmy udział w wymianie rur przegrzewaczy kotła w spalarni śmieci AEB Amsterdam. W ciągu 5 tygodni zostało wykonanych i w 100% zbadanych metodą RT prawie 2000 złącz. Realizacja ta była bardzo ciekawa ze względu na zastosowane materiały – rury na stali16Mo3 pokryte były napoiną (cladding) ze stopu niklu Inconel 625. Takie rozwiązanie stosuje się dla materiałów pracujących w agresywnym środowisku spalin jakie niewątpliwie występuje w spalarni śmieci.