Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce? Byliśmy tam! Spawanie TBM-ów w Pisarzowej

30 lip 2025 Obrazek

Cztery miesiące, praca zmianowa 24/7, setki godzin spawania i ani jednej poprawki. Tak wyglądał udział naszej firmy  w budowie tunelu kolejowego w Pisarzowej. Przygotowaliśmy do działania maszyny TBM, w tym gigantyczną „Jadwigę” (90 metrów, 2500 ton, 10,46 m średnicy tarczy), która drąży najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, będący częścią najszybciej postępującej inwestycji kolejowej w Europie.

Poznajcie Jadwigę i Kingę – stalowe siostry z Pisarzowej

W sercu Małopolski, pod wzgórzami Pisarzowej, pracują dwie niezwykłe maszyny – TBM „Jadwiga” i TBM „Kinga”. Choć różnią się rozmiarami i zadaniami, obie są kluczowe dla powstania nowoczesnego tunelu kolejowego na trasie Kraków – Nowy Sącz.

  • Jadwiga to prawdziwy gigant – waży ponad 2500 ton, ma 90 metrów długości i tarcze wiercącą o średnicy 10,46 m. To właśnie ona drąży główny tunel kolejowy, w którym za kilka lat pojadą pociągi łączące południe Małopolski z resztą kraju.
  • Kinga – mniejsza, ale nie mniej ważna – ma tarczę o średnicy 4,6 m i odpowiada za wydrążenie tunelu ewakuacyjnego, który zapewni bezpieczeństwo pasażerom w razie awarii lub konieczności ewakuacji.

Obie maszyny zostały zamówione specjalnie na potrzeby tej inwestycji i wyprodukowane przez renomowaną firmę CRCHI. A my mieliśmy zaszczyt je przygotować – to właśnie nasze zespoły odpowiadały za nadzór nad montażem i spawaniem kluczowych elementów, które dziś pracują pod ziemią z milimetrową precyzją.

Projekt jest częścią modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, a jego łączny koszt to ponad 1,5 miliarda złotych. Prace prowadzi konsorcjum Budimex – Gülermak na zlecenie inwestora, PKP PLK.

 

Zadanie: spawanie elementów tarczy i osłony głowicy maszyn TBM

Generalny Wykonawca zlecił nam wykonanie nadzoru jakościowego przy montażu dwóch specjalnie zamówionych maszyn TBM wyprodukowanych przez chińską firmę CRCHI:

  • TBM 1 ,,Kinga” – maszyna do tunelu ewakuacyjnego:
    średnica tarczy wiercącej: 4,6 m
    zadanie: drążenie tunelu ratunkowego
  • TBM 2 „Jadwiga” – główna maszyna tunelowa:
    długość: 90 m
    średnica tarczy wiercącej: 10,46 m
    masa całkowita: ponad 2500 ton
    zadanie: drążenie głównego tunelu kolejowego o długości 3,75 km

Drążenie tunelu odbywa się przy prędkości ok. 15 m na dobę, a obudowa powstaje z prefabrykowanych pierścieni złożonych z pięciu betonowych segmentów, z których każdy waży do 3,5 tony. Wg zapewnień inwestora, czyli PKP PLK jest to najszybciej postępująca inwestycja kolejowa w Europie, stąd Generalny Wykonawca ma bardzo krótki termin na wykonanie inwestycji.

 

Zakres naszych prac – technologia, nadzór, badania

W ramach współpracy z Generalnym Wykonawcą zapewniliśmy:

  • opracowanie technologii spawania tarczy TBM oraz osłony głowicy,
  • przygotowanie szczegółowego planu spawania, z uwzględnieniem kolejności łączenia elementów,
  • przeprowadzenie skill testów spawaczy i wybór najlepiej przygotowanych osób,
  • stały nadzór spawalniczy i jakościowy – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez 3 miesiące,
  • wykonanie badań nieniszczących (100% VT i MT dla wszystkich spoin i 100% UT dla spoin czołowych),
  • przygotowanie dokumentacji powykonawczej wymaganej do rozruchu i odbioru maszyn przez nadzór budowlany.

Praca pod presją czasu – zespół 9 inspektorów i stalowa precyzja

Z uwagi na bardzo krótki czas realizacji kontraktu oraz tryb pracy 24/7, w projekt zaangażowanych było 9 inspektorów z naszej firmy.
Rozpoczęliśmy od wdrożenia dedykowanej technologii spawania, która miała skrócić czas montażu, a jednocześnie zapewnić najwyższą jakość.
Najgrubsze spoiny miały grubość 120 mm i wymagały pełnego przetopu. Kluczowe znaczenie miała również precyzja – tolerancja płaskości tarczy narzucona przez producenta wynosiła ±3 mm, a dzięki opracowanemu przez nas planowi spawania uzyskaliśmy dokładność ±1 mm.

W trakcie montażu kontrolowaliśmy m.in.:

  • jakość przygotowania złączy,
  • temperaturę podgrzewania,
  • parametry spawania wg WPS,
  • kolejność i technikę spawania,
  • czyszczenie i młotkowanie międzyściegowe,
  • wymiary na zgodność ze specyfikacją producenta.

Efekty? Bez poprawek, szybciej niż zakładano, z gwarancją jakości

Nasze działania przyniosły mierzalne korzyści dla Generalnego Wykonawcy:

✅ Wszystkie spoiny zostały zaakceptowane bez poprawek – co przy takich rozmiarach i warunkach jest rzadkością,
✅ czas montażu tarczy skrócono z planowanych 2 miesięcy do 6 tygodni,
✅ osiągnięto dokładność wykonania znacznie przekraczającą wymagania producenta,
✅ udało się dotrzymać harmonogramu budowy tunelu, co było kluczowe dla tzw. kamienia milowego inwestycji (IRD – Interim Rail Delivery).

 

Nadzór inwestorski- z nami Twoja inwestycja też nabierze tempa.

Za nami miesiące intensywnej pracy, w której liczyła się każda godzina i każdy milimetr. Zero poprawek, skrócony czas montażu i jakość, która pozwoliła rozpocząć drążenie tunelu zgodnie z planem. Cieszymy się, że mieliśmy udział w rekordowej inwestycji kolejowej – zarówno pod względem tempa, jak i długości tunelu.

Potrzebujesz nadzoru inwestorskiego nad swoją budową? A może potrzebujesz audytu lub inspekcji?  Z nami Twoja inwestycja też nabierze tempa.

Skontaktuj się z nami!

Galeria