Cztery miesiące, praca zmianowa 24/7, setki godzin spawania i ani jednej poprawki. Tak wyglądał udział naszej firmy w budowie tunelu kolejowego w Pisarzowej. Przygotowaliśmy do działania maszyny TBM, w tym gigantyczną „Jadwigę” (90 metrów, 2500 ton, 10,46 m średnicy tarczy), która drąży najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, będący częścią najszybciej postępującej inwestycji kolejowej w Europie.
W sercu Małopolski, pod wzgórzami Pisarzowej, pracują dwie niezwykłe maszyny – TBM „Jadwiga” i TBM „Kinga”. Choć różnią się rozmiarami i zadaniami, obie są kluczowe dla powstania nowoczesnego tunelu kolejowego na trasie Kraków – Nowy Sącz.
Obie maszyny zostały zamówione specjalnie na potrzeby tej inwestycji i wyprodukowane przez renomowaną firmę CRCHI. A my mieliśmy zaszczyt je przygotować – to właśnie nasze zespoły odpowiadały za nadzór nad montażem i spawaniem kluczowych elementów, które dziś pracują pod ziemią z milimetrową precyzją.
Projekt jest częścią modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, a jego łączny koszt to ponad 1,5 miliarda złotych. Prace prowadzi konsorcjum Budimex – Gülermak na zlecenie inwestora, PKP PLK.
Generalny Wykonawca zlecił nam wykonanie nadzoru jakościowego przy montażu dwóch specjalnie zamówionych maszyn TBM wyprodukowanych przez chińską firmę CRCHI:
Drążenie tunelu odbywa się przy prędkości ok. 15 m na dobę, a obudowa powstaje z prefabrykowanych pierścieni złożonych z pięciu betonowych segmentów, z których każdy waży do 3,5 tony. Wg zapewnień inwestora, czyli PKP PLK jest to najszybciej postępująca inwestycja kolejowa w Europie, stąd Generalny Wykonawca ma bardzo krótki termin na wykonanie inwestycji.
W ramach współpracy z Generalnym Wykonawcą zapewniliśmy:
Z uwagi na bardzo krótki czas realizacji kontraktu oraz tryb pracy 24/7, w projekt zaangażowanych było 9 inspektorów z naszej firmy.
Rozpoczęliśmy od wdrożenia dedykowanej technologii spawania, która miała skrócić czas montażu, a jednocześnie zapewnić najwyższą jakość.
Najgrubsze spoiny miały grubość 120 mm i wymagały pełnego przetopu. Kluczowe znaczenie miała również precyzja – tolerancja płaskości tarczy narzucona przez producenta wynosiła ±3 mm, a dzięki opracowanemu przez nas planowi spawania uzyskaliśmy dokładność ±1 mm.
W trakcie montażu kontrolowaliśmy m.in.:
Nasze działania przyniosły mierzalne korzyści dla Generalnego Wykonawcy:
✅ Wszystkie spoiny zostały zaakceptowane bez poprawek – co przy takich rozmiarach i warunkach jest rzadkością,
✅ czas montażu tarczy skrócono z planowanych 2 miesięcy do 6 tygodni,
✅ osiągnięto dokładność wykonania znacznie przekraczającą wymagania producenta,
✅ udało się dotrzymać harmonogramu budowy tunelu, co było kluczowe dla tzw. kamienia milowego inwestycji (IRD – Interim Rail Delivery).
Za nami miesiące intensywnej pracy, w której liczyła się każda godzina i każdy milimetr. Zero poprawek, skrócony czas montażu i jakość, która pozwoliła rozpocząć drążenie tunelu zgodnie z planem. Cieszymy się, że mieliśmy udział w rekordowej inwestycji kolejowej – zarówno pod względem tempa, jak i długości tunelu.
Potrzebujesz nadzoru inwestorskiego nad swoją budową? A może potrzebujesz audytu lub inspekcji? Z nami Twoja inwestycja też nabierze tempa.